Bipolar og kost

Januar 2019, version 5.2

Den kost vi spiser er afgørende for, hvordan vi har det. Det gælder selvfølgelig også for mennesker med bipolar lidelse. Der findes ikke mange videnskabelige undersøgelser endnu, men man har fundet nogle indikatorer, der påvirker bipolar lidelse.

LCNF Diæt

LCHF (Low Carb High Fat) er en diæt der er med til at stabilisere blodsukkeret, hvilket har betydning for humøret.

Stadig flere videnskabelige studier viser, at LCHF har den bedste effekt ved kontrol af vægt og blodsukker

LCNF er godkendt af Socialstyrelsen i Sverige til behandling af overvægt eller type-2 diabetes.

Ifølge Morten Elsøe er der følgende grunde til at du taber dig på en LCNF diæt:

  • Man øger sit proteinindtag
  • Man skærer en lang række “dårlige vaner” fra
  • Man forbrænder de kulhydrater, der lå på lager i muskler og lever
  • Man tror på at det virker
  • Man spiser generelt færre fødevarer, med en høj energitæthed
  • Man øger sit grøntsagsindtag
  • Det er nemmere for nogle at følge, grundet det forsimplede rationale for kurens effektivitet

Ketogen diæt

En ketogen diæt er kort beskrevet LCNF, hvor man er mere skrap med hvor mange kulhydrater man indtager. Diæten har fremme siden 1920’erne.

Diæten er ret begrænsende i forhold til typer af ingredienser, hvilket kan lede til mangel på B vitaminer, C og D vitaminer, såvel som calcium, magnesium og jern.

To kvinder med type II bipolar lidelse opleve begge en humør stabilisering, der oversteg det, der kunne opnåa med medicin. Disse undersøgelser demonstrerer, at en ketogen diæt kan være være et muligt valg i forhold til humør stabiliserende medicin for type II bipolar lidelse. Men der er ikke et klart bevis for at det virker.

Fedtsyrer

Fedtsyrer har en biologisk betydning for hjernen.

”Tilgængeligheden af omega-3 i kroppen er lavere hos bipolære personer,” siger lektor i psykiatri dr. Erika Saunders fra ”Penn State College of Medicine” og ”National Institutes of Health”.

”Omega-3 og omega-6 fedtsyrer kan ændre inflammations-balancen, som vi tror er vigtig i forbindelse med bipolar lidelse,” siger Saunders.

Undersøgelser har vist, at tilskud med fedtsyrer kan være nyttige for depression, men data er mere uklare for bipolar lidelse. Der var ikke fundet nogen sammenhæng mellem indholdet af fedtsyrer og medicinforbrug i undersøgelsen.

Magnesium

Et nyligt ernæringsstudie foretaget på ” Larner College of Medicine” på ”University of Vermont”, har fundet at kun 248mg magnesium om dagen, leder til mindskelse af depressive symptomer.

Inositol

“Inositol er en naturligt forekommende isomer af glucose, men stoffet anses generelt for at være et medlem af E-vitaminfamilien. Det spiller en væsentlig rolle som transportør i den intracellulære mekanisme, hvor fosfatidyl-inositol fungerer som sekundært signalstof, og som aktiveres af adskillige serotonerge, cholinerge og noradrenerge receptorer. I denne egenskab fungerer det som et vigtigt signaloverføringsmolekyle, men inositol er også en strukturel komponent i cellemembranens fosfolipider.”

“Blandt 22 forsøgspersoner, der gennem 6 uger blev behandlet for bipolær depression, kunne man iagttage en positiv tendens – dog uden statistisk signifikante udsving. Dette forsøg lagde vægt på det positive i, at der kun er minimale bivirkning, og at stoffet er ‘naturligt’.”

Kilde: Helsenyt

Hvad bør du undgå som bipolar

Koffein

Koffein findes i kaffe-, te-, kakao og kolaplanter. Den har en opkvikkende effekt på kroppen.

Dens effekt er kendt for, at trigge hypomani hos bipolare, så det er en god idé at være varsom med hvor meget, du drikker med koffein i.

F.eks. man anbefaler generelt ikke indtagelse af mere end 3 kopper kaffe om dagen, hvilket cirka svarer til 300-400 mg koffein.

Sukker

Et studie fra 2002, publiceret i “Depression and Anxiety” har vist at lande med et stort sukkerindtag har en højere rate af depression. Og ifølge “Depression and Bipolar Support Alliance (DBSA)” har folk med bipolar lidelse, som spiser for meget sukker, en større tendens til humørsvingninger.

Visse præparater mod bipolar lidelse kan få sukkertrangen til at stige, så mæthedsfølelsen bliver sat ud af spil.

En øgning af blodsukkeret kan ligne de fysiske symptomer for angst, som forhøjet hjerterytme, svedeture, forvirring og irritation. Højt sukker indtag kan indvirke på vores hormoner, som styrer vores følelser.

Sukker kombineret med koffein kan skabe søvnløshed.

Mangel på magnesium kan give sukkertrang.

Bipolare har en højere risiko for at udvikle diabtes type 2. Et nyligt studie af R. S. McIntyre, MD, og kollegaer ved University of Toronto og “University Health Network”, Canada, publicerede i 2005 fandt dem som havde en bipolar lidelse have tre gang så stor sandsynlighed end den almindelige befolkning for at få diabetes 2.

Alkohol

Alkohol har en negativ effekt på humør svingninger og interagere negativt med nogen former for medicin til bipolare, f.eks.. Lithium.

Det frarådes at benytte alkohol, som selvmedicinering. Længerevarende overforbrug af alkohol kan give B vitaminmangel; typisk B1(tiamin) vitamin, men også andre B vitaminer.

116 total views, 2 views today

Facebook Feed

Bipolarliv

6 days 4 hours ago

En lidt ældre artikel, men meget relevant for personer med diagnosen bipolar lidelse.

The Neglected Diagnosis: Mood Disorders in Patients With Epilepsy

Send besked

Dit navn (skal udfyldes)

Din e-mail (skal udfyldes)

Emne

Din besked

captcha

Bipolarliv 2016-2019